Samtaler med unge

 

At være ung i dagens samfund kan rumme en lang række udfordringer eller problematikker, som det kan være godt for unge at få hjælp til at bearbejde. Aldrig har der været så mange muligheder, som det er op til den enkelte at skabe, og aldrig har unge været ramt af så mange psykiske lidelser og stress, som vi ser det i dag.

 

Samfundet stiller mange muligheder til rådighed, og det stiller krav til den enkelte.

Som ung kan man derfor føle sig presset og forvirret i forhold til eks. identitet, fremtid og uddannelse med mere. Men også områder som ensomhed, identitet- og selvværdsproblemer kan være velkendte udfordringer blandt unge.

 

Uanset hvilke problematik(ker), der gør sig gældende, kan det være godt for unge at have en fagkyndig at sparre med, så han eller hun kan få hjælp til at få sat ord på de udfordringer, de går rundt med. Samtidig kan en psykolog hjælpe dem til at finde løsninger og se nye muligheder i livet.

 

Forneden har jeg taget fat i en række af de problematikker hos unge, som jeg rådgiver og coacher omkring. Har du som forælder spørgsmål, eller er der noget du er i tvivl om, er du altid velkommen til at ringe eller skrive til mig, så kan vi tage en snak om, hvad jeg kan gøre for dit barn.

 

Ensomme unge

 

Ensomhed blandt unge er et stigende problem. Op mod 10 % af alle unge mennesker i Danmark er ramt af ensomhed. En af de store udfordringer hænger sammen med de krav, samfundet i dag stiller, og som unge skal leve op til. Det kan eksempelvis være kravene om at lykkes og om at skabe sine egne succeser. Også sociale medier ses som en stor synder, da de er med til at skildre et urealistisk idealbillede, som man som ung ofte prøver at leve op til, men som kun giver stress og mindreværd at forsøge at leve op til. Ensomhedsfølelsen opstår nemlig gerne, når de unge har en forestilling om de sociale relationer, de gerne vil have, men som ikke er det faktiske billede.

 

Ensomhed kan påvirke ens selvværd og medvirke til social isolation, hvilket ikke er sundt. I værste fald kan det udmønte sig i angst og depression og gå ud over den unges skolegang og uddannelse. Omvendt kan man sige, at de unge mennesker, der særligt er i risikogruppen, er dem, der generelt har et lavt selvværd, meget generte unge, eller unge med tendens til depressive tanker.

 

Det er her vigtigt at høre ind til den enkelte unges fortælling om, hvorfor lige præcis de føler sig ensomme. Mange af de forhold som kan være med til at bekæmpe ensomheden er ofte oversete, og de tiltag, som den unge selv kan gøre, ligger ofte lige for.

 

Det handler i høj grad om, at den unge bliver bevidst om realistiske forventninger til sig selv og til livet. Og her er professionel sparring utrolig givende.

 

Motiverende samtaler

 

Jeg har stor erfaring med motiverende samtaler for unge. Her hjælper jeg den unge til at få øje på og anvende egne styrker og værdier. Samtalerne er med til at skabe en synlig retning for den unge – en retning, det i dagens samfund kan være meget forvirrende for unge mennesker at navigere i.

 

De motiverende samtaler har et positivt afsæt, og fokusere dermed på fremtid og løsninger, og mindre på fortid og udfordringer. Primært vil vi trække på succeser fra fortiden, som vi anvender som ressource dine fremtidige løsninger.

 

Den motiverende samtale kan anvendes i forhold til de fleste af de problematikker unge kan være udfordret på.

 

Vigtigste mål er, at motivationen skal komme indefra. Motiverende samtaler tager udgangspunkt i, at den unge inderst inde bedst selv ved, hvad der er det rigtige for ham eller hende. Det er altså ikke mig, der som fagperson skal overbevise den unge om, hvad han eller hun skal. Det er meget vigtigt, at den unge selv ser og opdager sine ressourcer, og motiveres til at handle på dem. Det er her forandringen for alvor vil sætte ind.

 

Samtalerne indebærer elementer af lytten, åbne spørgsmål, bekræftelser og opsummering, som hjælper den unge til at skabe sig et samlet overblik over samtalernes resultater, så de på baggrund heraf kan forme sit unge liv og fremtid.

 

 

Uddannelse

 

Uddannelse er de unges fremtid – men hvilken vej er den rette? Og hvordan finder man som ung frem til, hvad der er den rette uddannelse? Samfundet er efterhånden en jungle af uanede muligheder, og det kan være utrolig svært for unge at navigere i. For ethvert valg kræver et fravalg. Og når man er ung, er det ikke altid at man er bevidst om, hvilke værdier der egentlig danner grundlag for ens valg. At være ung indebærer ofte mange problematikker og usikkerhed omkring egen identitet, evner og interesser.

 

At være ung, betyder også at man er ved at formes til voksent menneske, og man står nu over for et vigtigt valg, som vil påvirke ens fremtid. Og som ung er det ikke lige altid at man er i stand til at se klart og vælge en uddannelse, som understøtter en reel interesse. Oveni er der ofte mange personer omkring en, som alle har forskellige holdninger til, hvad der er det ”rette” valg. I mange tilfælde kan det derfor være fristende at vælge retning ud fra hvad andre tænker og mener, og glemme at tage udgangspunkt i sig selv. Måske mest af alt fordi det kan være svært at mærke rigtigt efter, hvad det egentlig er, man har lyst til. Og måske ligger fokus mere på at tjene penge end på at trives i sin fremtidige karriere.

Men det er surt at stå om nogle år og indse, at man har valgt den forkerte uddannelsesretning, fordi man valgte ud fra falske kriterier. Vil du hjælpe dit barn til at skabe en fornuftig fremtid, kan det derfor være en god ide at han eller hun har nogle samtaler med en professionel.

 

Gennem samtale og åbne spørgsmål, hjælper jeg dit barn til at reflektere og få skabt overblik over handlemuligheder med udgangspunkt i dit barns eget værdigrundlag. På den måde støtter jeg dit barn i at få truffet et valg om uddannelse på rette grundlag, og med fokus på hans eller hendes interesser og indre motivation.

 

Du er altid velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål, eller hvis du vil have noget uddybet.

 

Identitet og selvværd

 

Der sker en stor udvikling i ens identitet når man er ung. Hormonerne kører på fuld tryk, og ofte er det en overgang til de voksne år, hvor man er ved at løsrive sig fra den trygge barndom hos forældrene. Det kan vise sig som en svær periode, hvor forvirrede følelser og problematikker presser sig på.

 

Aldrig som før, ser vi teenagere kæmpe med udfordringer som:

 

  • Ikke at føle sig god nok
  • Forvirret selvopfattelse og konstant sammenligning med andre
  • Behov for at iscenesætte sig selv
  • Forventninger til sig selv
  • Usikkerhed og lavt selvværd
  • Stress grundet samfundets mange krav

 

 

Før i tiden var det naturligt, at var din far landmand, så blev du selv landmand. En del af vores identitet var dermed lagt foran os på forhånd. I dag er det op til hver enkelt, helt frit selv at vælge sin vej. Og det har stor betydning for unges identitetsdannelse og selvværdsfølelse. Eksempelvis kan der opstå stor forvirring og eksistentielle spørgsmål som:

 

”hvem er jeg”

”hvad skal jeg”

”hvor hører jeg til”

”hvad dur jeg til”

 

Et højaktuelt emne i vores samfund, er unge og deres iscenesættelse af sig selv på de sociale medier. Behovet for at ”være noget” i andres øjne, hvor de sociale medier konstant skildrer det ”perfekte” ungdomsliv.

 

At få dit barn til at gøre sig overvejelser om sin egen udvikling i en tidlig alder, kan være den største gave, som vil styrke han eller hende i troen på sig selv og vejen frem i livet. At blive bevidst om og tro mod egne værdier i en tidlig alder, kan være med til at skabe en magtfuld indre ro, som vil styrke den unge i de fremtidige valg, som han eller hun unægtelig vil skulle træffe.

 

Jeg tilbyder motiverende samtaler med unge mennesker, hvor det netop er muligt at gribe fat i ovennævnte problematikker. Læs mere om det her.

 

Eksamensangst

 

De fleste er nervøse op til en eksamen eller test – det er helt normalt.

Men overtager nervøsiteten og går hen og udvikler sig til eksamensangst, vil det være en stor belastning. Ikke kun for den unges evne til at gennemføre en vellykket eksamen, men også i forhold til det fysiske og psykiske ubehag, som eksamensangst medfører.  Sætter eksamensangsten først ind, vil det påvirke alt fra overblik, evnen til at huske, evnen til at formulere sig m.m., og i sidste ende vil det ikke give et resultat som afspejler dit barns faktiske evner.

 

Men der er heldigvis hjælp at hente.

 

Eksamensangst afspejler indre følelser og tanker omkring en kommende eksamen. Kroppen reagerer med frygt på disse tanker og overbevisninger, og derved opstår eksamensangsten. Men eksamensangst er heldigvis noget alle kan arbejde med, ved bevidst at gå ind og rykke ved blokeringer.

 

Personligt tilbyder jeg coachingsamtaler, og har haft gode resultater med mange unge mennesker, som er gået fra at ville droppe ud af studiet til at score topkarakterer.

 

Et coachingforløb styrker blandt andet:

 

  • evnen til at håndtere selve sin eksamensangst
  • evnen til at håndtere den stress, der er forbundet med eksamensangst
  • Dit barns selvværdsfølelse
  • evnen til at strukturere sit eksamensforløb
  • evnen til at sætte sig nogle klare mål
  • evnen til at skabe overblik
  • Dit barns motivation
  • Dit barns bevidsthed om egne styrker

 

Har du spørgsmål til et coachingforløb, eller ønsker du at booke en tid til dit barn, kan du kontakte mig på telefon 20147071 eller på mail: mc@psykolog-mortencarlsen.dk